11 oktober 2007

de meest verschrikkelijke foto uit mijn album

Wat laat je toe dat een ander mag fotograferen?



Ik ben tot nu toe 3 keer bij bekenden gaan fotograferen terwijl deze mensen eten.
De eerste keer bij een vriendin met haar 2 kinderen. Haar man was nog onderweg naar huis terwijl zij al begonnen met eten. De tweede keer bij een tante van me. doordat ik zelf in de file stond miste ik het boodschappen doen met de man dez huizes, Ik was net op tijd om het eten te fotograferen. De derde keer ben ikbij een oude schoolvriendin en haar man en kinderen gaan eten. Ook hier kookte de man en had hij boodschappen gedaan.

Een van de eerste dingen die me op is gevallen, is het gerace en gesjees om alles op tijd te halen. Één van de twee ouders komt niet, of pas later, aan tafel vanwege zijn of haar werk. Mijn eters klagen allemaal over hoe druk ze het hebben. Het zijn wel allemaal eters die gestudeerd hebben, een goed salaris verdienen en een goed huis hebben. De eters die ik tot nu toe gefotografeerd heb, hebben weing tijd om na te tafelen. Na het eten moeten de kinderen naar bed of sporten.

Tweede waar ik tegenaan gelopen ben is dat je niet kunt fotograferen en eten tegelijkertijd. Ik moet een keuze maken; of ik eet met hen en fotografeer voor en na het werkelijke eten. Of ik besluit te wachten met eten en te fotograferen; waardoor ik mij 'buiten de groep' plaats. Ik merk dat mijn eters zich dan ongemakkelijker voelen en zich wezenlijk anders gaan gedragen aan tafel. Meer op hun hoed zeg maar.
Als ik ervoor kies mijn camera weg te leggen en halverwege, of na het eten, weer op te nemen is er minder aan de hand. Ik ben één van de eters geworden. Dit doorbreek ik weer als ik van mijn stoel kom om vanuit een andere positie een beter foto te maken.

Al met al merk ik dat eetfoto's tot de íntieme' foto's behoren. Het is moeilijk om in eetfoto's te maken zonder aan het eten deel te nemen. Als ik niet mee eet worden foto's al snel geposeerd.

Twe weken geleden ben ik op een keukentrapje geklommen om mijn eters vanuit alle posities te fotograferen. Veraf, dichtbij, links, rechts, van boven, tafelhoogte etc. De foto's blijven een registratie of illustratie van het eetmoment meer niet.
Dat laat de situatie niet toe.

Geen opmerkingen: