04 september 2007

1+2+3+4 Aan tafel bij Albert Heijn

2 jaar geleden onderzocht ik eetgewoonten voor het eerst. Ik kom nooit bij de Albert Heijn, te duur en te ver weg, maar nu wilde ik toch wel eens gaan kijken. De Albert Heijn in Tilburg is een van de grootste en meest luxe van Nederland. In het midden van het filiaal staat een computer met touch-screen waar je op alfabet kunt zoeken naar het product dat je wilt hebben. De computer verwijst je naar de juiste gang, want het zijn er heel erg veel. Dit scheelt je tijd in het doolhof.
Bij binnenkomst moet ik eerst door de bekende metalen klaphekjes. Meteen rechts een enorme koelvitrine met vier lagen. Laag 1, laag 2, laag 3 en laag 4.
Naast de vitrine hangen folders over "menu-samenstellen" dankzij dit nieuwe systeem. Wat je ook kiest uit laag 1, je kunt het altijd combineren met iets wat je kiest uit laag 2, vervolgens kies je iets uit laag 3 en tot slot kies je wat je maar lust uit laag 4. Je gooit alles bij elkaar in de pan en er komt altijd iets uit wat smaakt. Heerlijk.
Op de folder prijkt een foto van een heel erg gezellig gezin. Zo'n mooie jeugdige moeder, lachend. Vader achter het kookeiland, met een koekenpan in de lucht alsof hij jongleert. Kinderen lachend van plezier bij hun ouders. De foto is prachtig van kleur.
Ik heb zo'n gezin niet..

In laag 1 liggen de pasta's die je kunt kiezen, in laag 2 de verschillende voorgesneden vullingen voor in een pastasaus. In laag 3 de sauzen, in laag 4 de soorten vlees voor in de saus.
Ik begin mij af te vreagen hoe slim een consument nog wil zijn. Alsof ze het tegen een stel schapen hebben.

Afgelopen zaterdag sta ik, met mijn tante, en echt waar ze is zo verschrikkelijk leuk, ik ben echt fan van haar,dus vol schaamte typ ik verder, op een bruiloft. Mijn tante vertelt me dat ze die avond zoooo heerlijk hebben gegeten. Van de Albert Heijn, je weet wel, waar je uit vier lagen moet kiezen.
"Dat meen je niet!" laat ik me per ongeluk ontvallen. "Ja, dat doen wij heel vaak.. zooo lekker.. en makkelijk joh!
Hoe kan het.. bedenk ik me. We komen in principe uit hetzelfde nest. Ook zij zat aan die tafel met 12 kinderen. Ook zij zag mijn oma zwoegen op die pan bonen en die nog grotere pan aardappelen.
Zeg Ingrid.. mag ik jouw eetgewoonte eens fotograferen?

Geen opmerkingen: