06 september 2007

Als ik heel erg eerlijk ben zou ik wel willen leven in de Zonnatura reclame

Dit meen ik volgens mij niet?

Wat doet die reclame met me.. Ik vind hem prettig om naar te kijken. De muziek spreekt me aan. (komt oorspronkelijk uit de film Hair, waarin flowerpower jongeren zich proberen los te maken van de Amerikaanse waarden en normen, zoals zij waren in de jaren vijftig en zestig.) Eigenlijk gaat het lied over het loslaten van die normen om zo de liefde voor elkaar te ontdekken. Gewoon een lekker nummer wat een beetje gospelachtig aan doet. Het zou bijna in een Amerikaanse kerk gezongen kunnen zijn. Maar in de film Hair wordt het gezongen door de bezoekers van een park.
Er ligt dus een link met 'liefde'. Gospel doet dat met God, Hair doet het, volgens mij zonder, wat het uit moet stralen of over moet brengen lijkt een beetje hetzelfde. Nu terug naar die reclame. Ik zie een boerderij, met een blank gezin, de kleuren lijken een gouden gloed te hebben, alle mensen lachen en zijn helemaal blij met elkaar. Aan de lach kun je zien dat het, bij alle familieleden een neplach is. Opgeplakte tanden; een verwijzing naar een overdreven wereld waarin alles perfect is en iedereen lacht. Voor deze nepwereld moet je zonnatura hebben.

Oke het spot met ons ideaalbeeld... Blanke mensen in een boerderij op het platteland.
Misschien ook wel mijn ideaalbeeld. Zo ken ik het. Dit is die boerderij waar ik, met die 12 anderen aan tafel zat. Wacht even, die boerderij was helmaal niet zo mooi. Hij had rode bakstenen, maar die waren meer grijs of groen uitgeslagen. De bijgebouwen waar de konijnen, schapen en varkens in zaten zijn te vergelijken met de huizen in de sloppenwijken van Manila. Allochtonen bestonden toen nog niet..

En wie kent die oude Bleu Band reclame nog, waar een hele familie met een huifkar het boerenland op rijdt. Het land wordt begroeid door Graan. De familie bouwt een lange rij schragentafels op en begint aan de meest geweldige, gezellige picknick.. En dan verschijnt daar zo'n kuipje Bleu Band in beeld.. langzaam wordt uitgezoomd van de rijen tafels en zie je het landschap. in de verte zakt de zon, de gloed over het landschap wordt ook oranje..

Voor zonnatura zie: http://www.ster.nl/ster?nav=vaunLsHCjENpCuCrC

Geen opmerkingen: