06 september 2007

hungry planet, Peter Menzel







Grote inspiratiebron vind ik Peter Menzels foto's met als titel 'Hungry planet'
De foto's zijn gepubliceerd in maandblad Ode ongeveer 2 jaar geleden. Ondertussen zie ik ze steeds vaker terugkomen omdat ook populaire "glossy's" de foto's ontdekken. Ze worden een beetje gemeengoed. Je ziet ze hier ingeplakt in mijn dummie van 2 jaar geleden.
Op alle foto's zie je een gezin in een land. Elk land is maar één keer aan de beurt, dus één Frans gezin is gefotografeerd, één Japans gezin, één Argentijns gezin, één Canadees gezin, etc. Alle gezinnen zijn in hun keuken gefotografeerd met datgene wat ze in één week consumeren. Al het eten en drinken staat in de originele verpakking uitgestald. Fascinerend, echt waar. Ik kan hier naar blijven kijken.
Maar zelfs in deze reeks foto's zijn er meer en minder interessante exemplaren.
Het langst kan ik blijven kijken naar de Australiers. Dit vanwege hun formaat. Ze hebben allemaal last van overgewicht. Op de keukentafel zoek ik naar de oorzaak van hun uiterlijk. Het eerst zie ik de enorme hoeveelheden vlees. Echt smerig die folieverpakte vormeloze roze massa's. In deze foto zie ik een duidelijk verband tussen de uiterlijke vorm van de Australiers en datgene wat ze eten. Even kijken of ik dat ook in de andere landen kan vaststellen. Maar bij de groenlanders let ik weer op iets anders.. daar zie ik pinguinhoofdjes op de keukentafel liggen en onderzoek ik welk deel van hun voeding nog origineel is en welk gedeelte voorverpakt uit de supermarkt komt. De foto's bevatten zo ontzettend veel informatie.

Geen opmerkingen: