18 september 2007

Ronddolen met camera

Ik heb zaterdag veel etende mensen bespied en maar weinig mensen gefotografeerd.

Een paar jaar geleden heb ik een zoomlens gekocht. Het is een oude lens die soms wel, dan weer niet werkt op mijn digitale camera. Meestal, met name als het diafragma te klein wordt, schiet mijn camera op ERROR. Ook al heb ik dan geklikt, dan nog heb ik geen foto. Maar goed, het leuke aan deze lens is wel dat ik mensen kan bespieden van een afstandje. Het werkt als een verrekijker en heeft daarom iets spannends.
Met deze lens op mijn camera ben ik afgelopen zaterdag naar de markt geweest. Ik wilde etende mensen fotograferen tijdens de drukke bezochte markt. De lens stelt ook niet echt snel scherp, dus al met al heb ik weinig goede foto's gemaakt. De hap was al doorgeslikt of de persoon in kwestie was alweer uit beeld.. of er liep iemand tussen mijn camera en de hoofdpersoon door.

Ik heb uiteindelijk drie foto's gemaakt van hetzelfde meisje. Ze eet een ijsje aan het einde van een lange dag werken achter de viskraam. Ze heeft het ijsje van haar baas gekregen. Samen met haar baas en collega, met zijn drieën op een rijtje, eten ze een ijsje. Omdat ze zo rustig blijft staan kan ik eindelijk een foto maken met het goede diafragma, goed scherp en zonder dat er iemand voor loopt.

"Mogen we de foto's nou ook zien?" vraagt haar baas ineens, en hard want ik sta een heel stukje verder..
Ik schud van "nee", als in een soort reflex.



Meestal heb ik mijn praatje wel klaar en kan ik goed vertellen waar ik mee bezig ben. Ik lach wat en zeg wat ik heel mooi vind. Nu niet.
Bij het maken van deze foto's en dan met deze lens voelde ik me een beetje een viespeuk. Zeker toen de baas in de gaten kreeg dat de lens op hen was gericht.. Maar daarvoor eigenlijk ook al.

Ik registreer iets wat privé is. Ook al gebeurt het op een druk bezochte markt. Het is een moment wat de baas deelt met zijn 2 werkneemsters. "Moet hij het maar niet daar doen!" Kan ik denken.
Ja, dat klopt.. dat kan ik denken.

Maar in feite denk ik; "Kan ik dit wel maken zonder toestemming te vragen?"
Het gaat daarom niet zozeer over wat ik fotografeer maar hoe ik fotografeer.
Als ik een vriend of vriendin, etend fotografeer, dichtbij of veraf, heb ik dit probleem niet, maar heb ik een ander dilemma; "Kan ik het ten opzichte van die ander maken om een zgn 'eetfoto' op te blazen tot een formaat van bijvoorbeeld 1 meter bij 1 meter en te exposeren?

Geen opmerkingen: